سازوکار


عضو شوید


براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اقای موازی و آدرس mrparralel.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 24
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 3
:: بازدید ماه : 35
:: بازدید سال : 174
:: بازدید کلی : 3383

RSS

Powered By
loxblog.Com

آموزشی

چسب حرارتی چیست؟
شنبه 29 آبان 1400 ساعت 10:1 | بازدید : 163 | نوشته ‌شده به دست موازنده | ( نظرات )

در طول زندگی حتما از انواع چسب‌ها استفاده کردید؛ چسب‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام را برای کار به خصوصی می‌توانید استفاده کنید. چسب همه کاره، چسب چوب، چسب مایع، چسب قطره‌ای، چسب ماتیکی، چسب حرارتی و ... انواع چسب‌های پر استفاده هستند. همانطور که گفتیم هر کدام از این چسب‌ها کارایی متفاوتی دارند و برای کارهای به خصوصی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم درباره چسب حرارتی و کاربرد آن توضیح دهیم. این چسب که به آن چسب تفنگی هم گفته می‌شود کارآیی بسیاری دارد و می‎‌توانید در مواردی که به آن می‌پردازیم از این نوع چسب استفاده کنید.

این را باید یادآوری کنیم که در هر خانه‌ای چند چسب باید باشد تا در صورت احتیاج از آن‌ها استفاده شود. اگر درباره کاربرد هر کدام از چسب‌ها بدانید از چسب‌هایی که به کار شما می‌آیند، با خبر می‌شوید و می‌توانید چسب‌هایی که به نظرتان پرکاربرد می‌آید را انتخاب و خریداری کنید. بعضی این نوع چسب‌ها بسیار سنگین هستند و در موارد به خصوصی به کار می‌روند، به طور مثال چسب آهن قدرت بالایی در چسباندن دارد و برای همین برای کارهایی همچون قطعه‌های فلزی، چرم، کفپوش و ... استفاده می‌شود. در نتیجه قبل از خریداری هر چسب نسبت به کاربرد آن آگاه باشید. حال برگردیم به موضوع این مقاله یعنی معرفی چسب حرارتی و اینکه چه کاربردهایی دارد.

جنس چسب حرارتی از چیست؟
به چسب حرارتی، چسب تفنگی هم گفته می‎شود و این نام‌گذاری به علت دستگاه این چسب است. دستگاه این چسب شبیه تفنگ طراحی شده و چسب آن هم از طریق جایگاهی داخل آن قرار می‌گیرد. همانطور که از نام این چسب مشخص است، این چسب زمانی استفاده می‌شود که داغ و به آن حرارت رسیده باشد.

این چسب‌ها به صورت جامد از پلاستیکی بر پایه اتیلن وینیل استات ساخته می‌شوند و نوعی چسب ترموپلاست به شمار می‌آید. ترموپلاست یک ماده پلاستیکی از جنس پلیمر است و در درجه حرارت به خصوصی، ذوب می‌شود و بعد از مدتی کوتاه سرد و سفت خواهد شد.

این پلاستیک‌های جامد که شفاف هم هستند، به شکل استوانه‌ای با قطرهای متفاوت 7 و 12 میلی‌متری با طول یکسان ساخته و در بازار عرضه می‌شوند. چسب‌های حرارتی در بسته‌های 5تایی، 20تایی و یک کیلوگرمی توسط کارخانه تولید شده و خواهند شد. حتما برای‌تان سوال پیش آمده که چطور این جسم جامد را به عنوان چسب می‌توان استفاده کرد. در اینجاست که دستگاه تفنگ مانند به کمک چسب می‌آید و آن را از جامد به مایع داغ تبدیل می‌کند. در اینجاست که باید عملکرد این دستگاه را بدانید.

چگونگی کار دستگاه تفنگی چسب حرارتی
اگر به شکل زیر توجه کنید شاید متوجه نوع عملکرد این دستگاه شده باشید. این دستگاه که شبیه تفنگ طراحی شده از طریق جریان برق، چسب جامد را با استفاده از حرارت به مایع تبدیل می‌کند. در بالا و پشت این دستگاه، دقیقا در بالای قسمتی که جای دست گرفتن است، سوراخ دایره شکلی وجود دارد که چسب را از طریق آن وارد کرده و تا سر تفنگ آن را به داخل هل می‌دهید. به این سوراخ که نازل دستگاه می‌گویند، قطر سوراخ دستگاه‌تان تعیین می‌کند که چه چسبی با چه قطری تهیه کنید. بعد از وارد کردن چسب، سیم آن را به پریز برق بزنید و کمی صبر کنید تا دستگاه داغ شود. چسب حرارتی در دمای حدود 65 تا 180 درجه سانتیگراد ذوب می‌شود.

روی دسته این دستگاه پدالی قرار داده شده آن را کمی فشار دهید تا مطمئن شوید دستگاه به اندازه کافی داغ شده و چسب را آب کرده است. پس از مطمئن شدن می‌توانید از آن استفاده کنید. فقط باید به خاطر داشته باشید چسب حرارتی به سرعت سرد و خشک می‌شود، پس زمانی که لازم به استفاده بود پدال آن را فشار دهید. در جلو و زیر دستگاه پایه‌ای قرار گرفته، زمانی که از دستگاه و چسب استفاده نمی‌کنید از طریق این پایه آن را روی یک سطح صاف قرار دهید.

حال که با نوع خرید چسب حرارتی آشنا شدید باید نسبت به کارکردهای آن نیز آگاه باشید و بدانید در چه زمان‌هایی می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید.

کاربردهای چسب حرارتی
از چسب حرارتی بیشتر برای ساخت صنایع دستی و کارهای هنری استفاده می‌شود، البته تنها به این کار‌ها ختم نمی‌شود. این چسب قدرت چسبندگی قوی دارد و در مواردهای که به چسبندگی قوی نیاز است می‌توانید از چسب حرارتی استفاده کنید. موارد استفاده از این چسب در زیر آمده است.

- از چسب حرارتی برای کارهای تزئینی و هنری می‎توانید استفاده کنید. گل‌سازی، روبان‌دوزی و کاردستی از جمله کارهای هنری است که از این چسب می‌توان استفاده کرد.

- از این چسب در کارگاه‌های مبل‌سازی نیز استفاده می‌شود. در این کارگاه‌ها برای چسباندن یراق‌ها یا چسباندن رومبلی از چسب حرارتی استفاده می‌کنند.

- اگر کارتان با مقوا و کاغذهای مختلف است، استفاده از چسب حرارتی را پیشنهاد می‌کنیم. این چسب با قدرت بالای چسباندگی می‌تواند مقوا و کاغذ را به یکدیگر بچسباند به طوری که به سختی از هم جدا شوند.

- از این چسب برای عایق‌بندی و درزگیری پنجره‌ها و درزها می‌توانید استفاده کنید.

- همانطور که گفتیم این چسب قدرت چسبندگی خوب و مناسبی دارد و برای همین می‌توانید در چسباندن قطعه‌های پلاستیکی به هم از چسب حرارتی استفاده کنید.

- اگر کارتان با پارچه است، می‌توانید از چسب حرارتی استفاده کنید. از طریق چسب حرارتی به راحتی می‌توانید نگین، مروارید، منجوق و ... را به پارچه بچسبانید. این چسب علاوه بر چسبندگی قوی کثیف کاری ندارد و براحتی می‌توانید سطوحی که چسبی شدند را پاک کنید.

- اگر می‌خواهید وسیله‌ای مانند کاغذ، عکس، تابلوی سبک و از این قبیل وسایل را به دیوار بچسبانید، از چسب حرارتی استفاده کنید. کافی است پشت وسیله مورد نظر کمی چسب بزنید و به سرعت و قبل از خشک شدن، آن را به دیوار بچسبانید. کمی با دست وسیله را نگه دارید تا چسب خشک شود.

- گاهی فرش، موکت یا پادری‌ها سُر می‌خورند و باعث لیز خوردن یا جمع شدن آن‌ها می‌شوند. برای اینکه از این موقعیت خلاص شوید می‌توانید کمی چسب را به پشت پادری یا موکت مورد نظر زده و آن را روی سرامیک بگذارید و کمی با دست روی آن را فشار دهید تا خشک شود. بعد از خشک شدن خواهید دید که موکت با پا خوردن، روی سرامیک سُر نمی‌خورد.

 بیشتر بخوانید: چسب سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد؟


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چسب سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد؟
سه شنبه 25 آبان 1400 ساعت 11:29 | بازدید : 156 | نوشته ‌شده به دست موازنده | ( نظرات )

چسب های سیلیکونی در دسته ی مواد پلیمری هستند.این چسب ها به دلیل نوع ساختار شیمیایی خاص خود از مقاومت بالایی برخوردارند که هم در دماهای پایین و هم در دمای بالا قابل استفاده می باشند. پلیمر های سیلیکونی که در صنعت استفاده میشوند عمدتا در گروه متیل یا فنیل ها قرار دارند.

 

سیلیکون ها به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند:

الف)استوکسی

ب)خنثی

 

سیلیکون های استوکسی :

این دسته از سیلیکون ها دارای پایه ی اسیدی هستند و از ترکیب سیلیکون و یک حلال ایجاد شده اند. سیلیکون های استوکسی بوی تندی دارند. این محصولات به صورت رنگی تولید میشوند و قابلیت اضافه کردن رنگ در حین اجرا را ندارند. خشک شدن سیلیکون های استوکسی معمولا زمان بر است.

 

سیلیکون های خنثی :

این دسته از سیلیکون ها مقاومت بالایی دارند و ماندگاری آن ها نیز نسبت به سیلیکون های استوکسی بیشتر است. این محصولات بدون بو و مقاوم در برابر اشعه های فرا بنفش هستند.

 

 

 

کاربرد چسب های سیلیکونی چیست ؟

این چسب ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارند بهترین انتخاب برای درزهای اطراف وان های حمام، سرویس های بهداشتی و سینک های ظرف شویی می باشند. این چسب ها همچنین برای فضاهای خارجی ساختمان جهت محافظت از رطوبت و سایر عوامل آب و هوایی مناسب می باشند. چسب های سیلیکونی بر روی سطوح مختلف سنگی، سرامیکی،شیشه ای، پلاستیکی، فلزی و… استفاده می شوند. این چسب ها بعد از اجرا روی سطح و خشک شدن به سختی قابل خراشیدن و شکل دهی هستند بنابراین اجرای این چسب ها به دقت بالایی نیاز دارد.

 

 

 

مزایای استفاده از چسب های سیلیکونی :

مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف
مقاومت در برابر فشار
انعطاف پذیری بالا
مقاوم در برابر اشعه ی فرا بنفش
موجود در رنگ های مختلف
و…

 

نحوه ی اجرای چسب های سیلیکونی :

همان طور که اشاره کردیم چسب های سیلیکونی برای درزهای کاشی ، سنگ و سرامیک و سایر سطوح مختلف مناسب می باشد و عمده ترین وظیفه ی آن آب بندی سطوح در سرویس های بهداشی، حمام و…. می باشد. و اجرای غلط و بی کیفیت چسب های سیلیکونی می تواند مانع عملکرد درست چسب و ایجاد ظاهر ناخوشایندی در سطح کار شود. بنابراین در هنگام اجرای این چسب به مراحل زیر توجه کنید:

 

وسایل و ابزار مورد نیاز:

یک کارتریج چسب سیلیکون
پمپ مخصوص چسب
تیغ
کاردک

 

مراحل اجرا:

 

آماده سازی سطح کار
قبل از اجرای چسب روی سطح مورد نظر، ابتدا اگر روی سطح چسب یا ماده ای باقی مانده باشد باید آن را از بین ببریم. این کار را با خراشیدن سطح با تیغ یا یک چاقو انجام می دهیم. توجه داشته باشید که سطح کاملا تمیز و عاری از لکه هایی مانند روغن ،خاک و.. باشد. بنابراین سطح را کاملا تمیز کنید!

 

ایجاد پوشش
با استفاده از چسب های نواری در اطراف سطح مورد نظر که قصد اعمال چسب سیلیکون را دارید یک پوشش ایجاد کنید تا هم از کثیف شدن سطوح اطراف جلوگیری کنید و هم اجرای چسب را با دقت بیشتر انجام دهید.

 

آماده کردن کارتریج
با یک چاقو یا تیغ، سر کارتریج سیلیکون را برش داده و مطمن باشید که برش به اندازه ای کوچک هست که می توانید میزان خروجی چسب را کنترل کنید.سپس کارتریج را داخل پمپ جایگذاری کنید.

 

امتحان کنید!
ابتدا چسب و میزان خروجی آن را امتحان کنید. توجه داشته باشید که چسب به صورت روان جریان داشته باشد(قطره قطره یا با فشار جریان نداشته باشد.)

 

اجرای چسب روی سطح
کارتریج را بالای سطح مورد نظر با زاویه ی 45 درجه نگه داشته و چسب را اعمال کنید.توجه داشته باشید که در طول اجرای چسب، کارتریج را بر نداشته و ریختن چسب را متوقف نکنید تا جایی که سطح مورد نظر تمام شود. با این کار چسب به صورت یکنواخت روی سطح اجرا میشود و بریده بریده نخواهد بود.

 

شکل دهی
به منظور ایجاد سطحی یکنواخت روی کار، به وسیله ی یک کاردک چسب را در محل اجرا شکل دهید تا یک پیوند صاف و یکنواخت بین درز ها ایجاد شود.

 

برداشتن پوشش
بعد از اتمام کار باید سریعا اقدام به برداشتن پوشش کرد! زیرا ممکن است که چسب سیلیکون، پوشش را ذوب کند.

 

 

نکات ایمنی هنگام اجرا :

در محل اجرا چسب از تهویه مناسب استفاده کنید
هنگام کار حتما از دستکش و ماسک مناسب استفاده کنید
در صورت تماس چسب با پوست یا چشم سریعا آن را بشویید
مراقب جرقه ها و اشعه ها هنگام اجرای کار باشید!

 

 

اجرای این چسب ها در ظاهر کار بسیار ساده ای به نظر می رسد اما نیاز به دقت بالایی دارد.عوامل بسیاری مانند انتخاب متریال خوب، ابزار مناسب، نیروی انسانی متخصص و… در خروجی کار تاثیر گذار هستند که در صورت انتخاب نامناسب هر یک از این عوامل نتیجه کار ممکن است خارج از انتظار باشد. شرکت پاویر تجارت با استفاده از بهترین چسب های سیلیکونی تولید شرکت آکمی آلمان و بهره گیری از نیروی متخصص آماده ی ارائه ی خدمات می باشد.

بیشتر بخوانید: دستگاه گردکن چیست


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دستگاه گردکن چیست
شنبه 22 آبان 1400 ساعت 11:14 | بازدید : 149 | نوشته ‌شده به دست موازنده | ( نظرات )

معرفی دستگاه گردکن چوب MAS MC9060B
دستگاه گرد کن چوب مدل MC9060B ساخت کمپانی MAS چین یکی از دستگاه‌های حرفه‌ای برای گرد نمودن انواع چوب مانند دسته بیل، نرده‌های تزئینی و … است. یک موتور پر قدرت ۳ کیلوواتی اسپیندل و تیغه‌ها را تا ۴۰۰۰ دو در دقیقه برای چرخش به دور چوب به گردش در می‌آورد.

در این دستگاه از چهار فیدر (باردهنده) فلزی در ابتدا و چهار کشنده لاستیکی در خروجی دستگاه استفاده شده است. یک موتور ۰.۷۵ کیلوواتی استوانه‌های فیدر را به چرخش در می‌آورد. فیدرهای جلویی از نوع فلزی دندانه دارد و فیدرهای خروجی جهت جلوگیری از زخمی شدن چوب پرداخت شده، از پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند. پیچ‌های تنظیم تیغه‌ها متناسب با قطر استوانه چوبی مورد نظر قابل تغییر هستند.

از این ماشین گرد کن چوب می‌توان در بسیاری از رشته‌های صنعت چوب مانند نجاری، مبلمان، ساخت لوازم تزئینی چوبی، دسته بیل و … استفاده کرد.

در گرد کن چوب MC9060B قطعه کار به‌صورت ثابت وارد دستگاه می‌شود و تیغه‌ها به‌صورت دورانی چرخیده و عمل گردکنی را انجام می‌شود. حداقل اندازه طولی چوب برای استفاده در این دستگاه ۶۰ سانتی‌متر است و قطرهای ۱۵ تا ۶۰ میلی‌متر را پشتیبانی می‌کند. همچنین تیغه‌هایی مخصوص به‌صورت پیش‌فرض همراه دستگاه خریداری‌شده قرار دارند.

با چرخاندن چهار پیچ فرمان نصب‌شده روی دستگاه امکان تغییر اندازه کارگیر فیدر و کشنده به‌صورت جداگانه فراهم شده است. همچنین قطعه نعلبکی‌شکل پشت تیغه مانع از ارتعاش چوب در حال چرخش شده در نتیجه سطحی صاف در خروجی حاصل می‌شود.

صفحه کنترل:
صفحه کنترل دستگاه شامل سه آپشن کنترلی و لامپ نشانگر (سیگنال) می‌باشد. در صفحه کنترل ماشین گردکن شستی سبز رنگ استارت ماشین، لامپ سیگنال نشانگر پاور دستگاه، شستی قطع اضطراری و کلید سلکتور سه حالتِ قابل دسترس می‌باشند.

سرعت فیدر:
در دستگاه گردکن چوب مدل MC9060B با استفاده از یک موتور سه فاز ۰.۷۵ کیلووات متصل به گیربکس حلزونی و توسط کلید سلکتور سه حالتِ امکان تغییر سرعت باردهی فراهم شده است. این سلکتور قابلیت سه انتخاب در موقعیت‌های صفر، ۱ و ۲ را خواهد داشت. در حالت صفر فیدر خاموش، در حالت ۱ فیدر سرعت ۳ متر بر دقیقه (توصیه شده برای چوب‌های سخت) و در حالت ۲ سرعت ۵ متر بر دقیقه (توصیه شده برای چوب‌های نرم) را خواهد داشت.

قطر برش:
این ماشین گردکن توانایی گرد کردن چوب با ضخامت حداقلی ۱۵ میلی‌متر و تا ۶۰ میلی‌متر را خواهد داشت. تیغه برش‌دهنده دستگاه توسط یک اسپیندل ۴۰۰۰ دور دوران می‌کند.

مزیت‌های ماشین گرد کن چوب MC9060B:
* گرد کنی قطرهای ۱۵ تا ۶۰ میلی‌متر
* استفاده از موتورهای قدرتمند سه فاز ۳ و ۰.۷۵ کیلوواتی برای فیدر
* استفاده از دو جفت فیدر و کشنده برای کنترل بهتر قطعه کار با قابلت تنظیم دهانه مستقل
* قابلیت تعویض و تنظیم تیغه‌های برش
* به کارگیری غلتک‌ها پلاستیکی برای جلوگیری از آسیب به قطعه کار

بیشتر بخوانید: آشنایی با دستگاه خراطی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
انواع چسب و کاربرد های آن
سه شنبه 18 آبان 1400 ساعت 12:30 | بازدید : 147 | نوشته ‌شده به دست موازنده | ( نظرات )

این نوع از چسبها برای چسباندن انواع چرم طبیعی و مصنوعی، چوب، شیشه، صنایع خودرو سازی، مبلمان، کفش، لوازم اداری و تودوزی انواع ماشین کاربرد دارد و یک چسب قوی فلز نیز می باشد. رنگ این چسب طلایی مایل به زرد، همانند رنگ عسل بوده که از کلروپرن و حلال تولوئن ساخته شده است. بهتر است بدانید مدت زمان خشک شدن و چسباندن موارد ذکر شده حدودا ۱۵ تا ۲۵ دقیقه به طول می انجامد.

چسب آهن

یک چسب آهن خیلی قوی در کارگاه ها و کارخانه های مکانیکی برای تعمیر برخی از دستگاه ها، چسباندن شیشه، فلزات، فوم، انواع چرم (طبیعی و مصنوعی)، فوم، چوب، نمد، روکش های پلاستیکی و پارچه ای در صنعت خودرو سازی و مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب نیز همانند عسل رنگی زرد و براق دارد که در مدت زمان ۱۵ الی ۲۵ دقیقه بر روی موارد ذکر شده خشک می شود و آن ها را به یکدیگر می چسباند.

چسب همه کاره

از مهم ترین کاربردهای یک چسب همه کاره قوی می توان به عایق کردن و محافظت در برابر رطوبت (سینک آشپزخانه) و شرایط آب و هوا نسبت به هر سطح جامد اشاره کرد. از دیگر موارد استفاده چسب همه کاره می توان برای درزگیری، پنل های آگوستیک، نصب عایق های صوتی، لاستیک، چوب، چرم، فوم و انواع دکور نام برد. لازم به ذکر است که این نوع از چسب برای یونولیت مناسب نمی باشد.

چسب الاستومتر

در چسب الاستومر نسبت به مواد تشکیل دهنده آن در تمامی صنایع، تجارت و منازل به جز لاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به قدرتی که این چسب دارد برای صنایع عظیم و بزرگی مانند کشتی سازی و هواپیما سازی نیز کاربرد دارد. الاستومر از انواع چسب های کائوچویی مصنوعی است که همانند چسب مخصوص لاستیک از حل شدن کائوچو در بنزین بدست می آید. جالب است بدانید چسب اهو که در منزل تمامی شما وجود دارد نیز زیر شاخه الاستومر می باشد.

چسب اپوکسی

قدرت چسبندگی فوق العاده بالای چسب اپوکسی موجب شده تا در صنایع هواپیما سازی، کشتی سازی، پل سازی و قطعات داخل خودرو مورد استفاده کارخانه ها و شرکت های مربوطه قرار بگیرد. یکی از متداول ترین نمونه ها که در اکثر منازل نیز موجود است، چسب های دو قلو می باشند. این چسب ها دارای دو قسمت بوده، یکی قدرت چسبانندگی را دارد و دیگری همانند یک کاتالیزور عمل کرده و با ترکیب شدن یکدیگر می توانند قدرت چسبانندگی بالا و مقاومی را ایجاد کنند. اپوکسی از انواع چسب در صنعت شهر سازی نیز می باشد که از آن برای خط کشی عابر پیاده و ایجاد دست انداز نیز استفاده می شود.

چسب چوب

همان طور که از نام این محصول مشخص است برای چسباندن انواع چوب در منزل و صنعت مانند شرکت های ساخت مبلمان، صندلی، دکورهای چوبی و لوازم تزیینی کاربرد دارد. چسب چوب بی رنگ یا به رنگ سفید بوده و قدرت چسبانندگی بالایی برای سطوح کوچک و بزرگ چوبی دارد که در منزل نیز می توانید برای تعمیر لوازم چوی خود به راحتی از آن استفاده نمایید.

چسب یک دو سه

چسب یک دو سه ، قدرت خشک کنندگی و چسبانندگی بسیار بالایی دارد، فقط کافیست تا ۳ بشمارید و ببینید که لوازم در کم ترین مدت زمان به یکدیگر می چسبند. نحوه استفاده آن به این صورت است که ابتدا چسب را به سطوح مورد نظر مالیده سپس با اسپری مخصوص، بر روی آن پاشیده که برای خشک کنندگی مورد استفاده قرار می گیرد. از این چسب برای تعمیر لوازم خانه و کارهای جزئی خودرو کاربرد دارد که بهتر است در هر خانه ای یک نمونه از آن وجود داشته باشد.

چسب سنگ

چسب سنگ برای چسباندن انواع سنگ به یکدیگر، محل های با رطوبت بالا مانند سطوح حمام و دستشویی و یا سطوح سیمانی و برخی منافذ ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از انواع چسب دارای مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و سرما دارد که در مواجهه با فاضلاب، اسید و گاز نیز مناسب می باشند. این چسب پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به طور کامل خشک شده و سطوح مورد نظر را به یکدیگر می چسباند.

چسب موکت

بر خلاف باورهای اشتباه چسب موکت نه تنها برای چسباندن موکت به سطوح مختلف استفاده نمی شود بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد. چسب موکت برای چسباندن انواع فوم، اسفنج و صداگیری بر روی تمامی سطوح استفاده می شود. مدت زمان خشک شدن آن تنها ۱۵ الی ۳۰ دقیقه می باشد که به راحتی می توانید از تمامی ابزار فروشی های آنلاین آن را خریداری کنید.

چسب آکواریوم

از انواع چسب است که شاید نام آن را زیاد شنیده باشید. این چسب دارای دو نوع چسب آکواریوم ساده و چسب آکواریوم ضد باکتری می باشد که هر دو مدل آن در بازار موجود است اما با توجه به این که چسب آکواریوم ضد باکتری طول عمر بالایی دارد و دیر تر رنگ عوض می کند، به نسبت نوع ساده آن گران تر می باشد. چسب آکواریوم دارای سه رنگ: شفاف، سفید و رنگی است که بیشتر مدل بی رنگ و شفاف آن مورد استفاده قرار می گیرد. چسب آکواریوم برای انواع سطوحی که با رطوبت در تماس است مناسب بوده و بهتر است حین استفاده از آن از دستکش های یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نمایید زیرا در صورت چسبیده شدن، به سختی از روی دست جدا می شود.

چسب قطره ای

یکی از پر کاربرد ترین انواع چسب محکم در خانه است که قدرت چسباندن تمامی قطعات ریز شیشه ای، پلاستیکی و فلزی را به یکدیگر دارد. این چسب دارای انواع گوناگونی است که مهم ترین مزایای آن بی رنگ بودن آن به شمار می رود، حتی پس از چسبیدن نیز به هیچ عنوان تغییر رنگ نخواهد داد. لازم به ذکر است که حین انجام کار از چسبیدن آن به پوست دست جدا خود داری نمایید زیرا بسیار سخت از روی دست پاک می شود.

چسب حرارتی تفنگی

چسب حرارتی تفنگی برای ساخت انواع کار دستی، صنایع دستی، چسباندن کاغذ، فوم، پارچه، تولید لوازم تزیینی و به طور کلی در منزل برای تمامی کارها مورد استفاده قرار می گیر. این نوع چسب به صورت جامد با قطر و اندازه های متفاوتی در بازار وجود دارند که به کمک وسیله ای مانند تفنگ که چسب در قسمت پشت آن قرار گرفته و با زدن دستگاه به برگ، المنت داغ شده و چسب جامد را به مایع تبدیل می کند، از این رو به انواع چسب حرارتی، تفنگی نیز گفته می شود.

بیشتر بخوانید: دستگاه گردکن چیست؟


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
معرفی مغار منبت کاری مورد نیاز برای شروع منبت کاری
شنبه 15 آبان 1400 ساعت 11:59 | بازدید : 146 | نوشته ‌شده به دست موازنده | ( نظرات )

مغار های مورد نیاز برای شروع منبت کاری را نمی‌توان محدود به چند مغار مشخص دانست. شما به‌عنوان یک تازه کار در هنر منبت، شاید به دنبال پاسخ این سؤال هستید که برای یک تازه کار در حوزه منبت کاری چه مغار هایی مورد نیاز است؟ در زمان خرید مغار چه گزینه‌هایی پیش رو داریم؟ در این نوشته به موضوع معرفی مغار های منبت کاری برای شروع منبت می‌پردازیم.
این مغار ها به توصیه استاد صفری معرفی شده‌اند و در دوره آموزشی منبت کار ماهر با این مغار ها منبت کاری انجام شد. در ادامه با ما همراه باشید.

نکته ابتدایی اینکه انتخاب مغار مناسب منبت کاری باید با توجه به سبک منبت انتخاب شود. ما در این نوشته به معرفی ابتدایی‌ترین و حداقل مغار ها می‌پردازیم. مغار های معرفی شده در این نوشته از نظر طول و اندازه دسته و ابعاد کلی به سیر شبیه هستند؛ اما از نظر شکل لبه (تیغه) تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت‌ها در ضخامت و شکل ظاهری و عرض است.

ما برای شروع، مغار ها را به چهار دسته تقسیم می‌کنیم تا دید بهتری نسبت به انواع مغار های منبت کاری داشته باشید. در کنار معرفی نوع مغار، سایز آن هم به‌صورت عدد نمایش داده می‌شود


مغار تخت منبت کاری


مغار تخت از نظر سایز تیغه از سایز ۲ (۲ میلی‌متر عرض مغار) شروع می‌شود و تا عرض ۵۰ میلی‌متر و بیشتر هم ادامه پیدا می‌کند. برخی اساتید منبت کار مغار سرتخت را به‌صورت اریب (کج) تیز می‌کنند که آن را مغار سر کج هم می‌نامند.

این مغار در سایزهای ۲ و ۴ و ۶ و ۸ و ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۲ و … در بازار موجود هستند. البته مغار تخت می‌تواند در شماره‌های فرد هم تولید و استفاده شوند.

مغار نیم باز منبت کاری


از مغار نیم باز برای جدا کردن طرح از زمینه استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال در طرح پیچک برای قسمت‌هایی که قوس دایره کمتر است، از مغار نیم باز پهن (به‌عنوان مثال ۳۰ میلی‌متری) استفاده می‌شود. هرچه قوس بیشتر و شدیدتر می‌شود، باید از مغار نیم باز با عرض کمتر استفاده کرد تا بتوان راحت مغار را در راستای طرح موجود، چرخاند.

مغار نیم باز از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به مغار گلویی است و به سختی می‌توان تفاوت های این دو را تشخیص داد. مهم‌ترین تفاوت مغار گلویی و مغار نیم باز، مقدار قوس تیغه آن است. به عبارتی مغار گلویی قوس یا گودی بیشتری نسبت به مغار نیم باز دارد

مغار گلویی منبت کاری


مغار گلویی هم از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به مغار نیم باز و مغار باز است. تفاوت اصلی مغار گلویی با مغار نیم باز، مقدار قوس یا انحنای تیغه آن است. به عبارتی اگر قرار باشد چرخش بیشتری در زمان ضربه زدن با مغار داشته باشید، مغار گلویی بهترین گزینه است.

در واقع شما به‌عنوان منبت کار با توجه به نوع طرح و خطوطی که روی کار کشیده شده است باید مغار مورد نظر را انتخاب کنید.


مغار شفره یا مغار شیار زن


سر مغار شفره به‌صورت V شکل است که از آن برای ایجاد شیار روی چوب استفاده می‌شود. برخی اساتید از مغار منبت کاری شفره با نام مغار خطی هم یاد می‌کنند. مغار شفره در دو اندازه بزرگ و کوچک تولید می‌شود و معمولاً اساتید منبت کار از هر دو مدل استفاده می‌کنند.

از مغار شفره برای جدا کردن خط‌های طرح از هم و یا جدا کردن خط طرح از زمینه استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال بر روی برگ‌های چوبی برای ایجاد رگه، از مغار شفره ریز استفاده می‌شود. یکی دیگر از مغار های شفره مورد استفاده در منبت کاری، مغار شفره گلویی است که شکل ظاهری آن به جای وی شکل (V) بودن، به‌صورت یو (U) است. به عبارتی در قسمت کف شیار حالت نیم گرد خواهید داشت.


لیست مغار منبت کاری مورد نیاز برای شروع منبت کاری


با توضیح در مورد هر یک از این مغار ها، لیست مغار های پیشنهادی استاد صفری برای شروع منبت کاری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مغار تخت:۴⁣
مغار تخت:۸⁣
مغار تخت:۱۲⁣
مغار تخت:۲۰⁣
مغار گلویی:۸⁣
مغار گلویی:۱۶⁣
مغار گلویی:۲۰⁣
مغار نیم باز:۶⁣
مغار نیم باز:۸⁣
مغار نیم باز:۱۲⁣
مغار نیم باز:۱۸⁣
مغار نیم باز:۳۲⁣
مغار شفره: سایز کوچک

بیشتر بخوانید: انواع چسب و کاربرد آن


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
اره عمود بر چیست؟! راهنمای خرید اره چکشی یا اره عمود بر
سه شنبه 11 آبان 1400 ساعت 14:14 | بازدید : 171 | نوشته ‌شده به دست موازنده | ( نظرات )

یکی از ابزارهای برقی یا شارژی بسیار کارآمد که در صنایع مختلفی از جمله صنایع چوب و MDF تا صنایع فلزی بکار برده میشود اره عمود بر یا اره چکشی است که در واقع هم اره چکشی هم اره عمود بر اشاره به یک ابزار که همان اره عمود بر است دارد.
مشخصات کلی این اره در مدلهای مختلف تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و کارکرد آنها کاملا شبیه به یکدیگر است و فقط در ویژگی های کوچکی در نوع تیغ گیر یا امکانات دیگری که به کاربر ارائه میدهند با یکدیگر متفاوت هستند.
اره عمود بر به لحاظ کارکرد کاملا شبیه به کارکرد اره افقی بر یا اره همه کاره است که با حرکت رفت و برگشتی کار برش مواد مختلف را انجام میدهد
اره عمود بر با استفاده از تیغ یا تیغه جدا شونده که روی نوک دستگاه نصب میشود با حرکت رفت و برگشتی عمودی کار برش را انجام میدهد و قابلیت نصب انواع تیغ های برش چوب ، ام دی اف ، فلز و فولاد ، آلومینیوم و تیغ های تخصصی برای برش تمیز چوب یا برش های سریع چوب با گام دندانه های متفاوت و طول تیغ های متفاوت را دارد که برای هر نوع کاری میتوان از هریک از این تیغه ها استفاده کرد.
در این دسته بندی میتوانید انواع تیغ اره عمود بر و تیغ اره افقی بر را مشاهده نمایید
اره عمود بر با توجه به نوع کارکرد آن که بوسیله یک تیغ نازک و کم عرض کار برش را انجام میدهد برای برش های غیر مستقیم و منحنی ابزار بسیار کارآمد و پرکاربردی است که برای در آرودن جای سینک در دکوراسیون، درآرودن جای چراغ و هالوژن در گچ و دیوارهای پیش ساخته و یا دیوار های کنافی یا برای برشهای غیر مستقیم و حتی با اشکال پیچیده در روی ورق های فلزی و آهنی مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع اره عمود بر یا اره چکشی
اره عمود بر در مدلهای مختلفی وجود دارند که شرکت های مختلف با توجه به نیاز بازار و مدلهای تولیدی خود در توان های مختلف و با امکانات مختلف اره های چکشی یا عمود بر مختلفی تولید میکنند.
از اولین ویژگی های هر اره عمود بر توان موتور عمود بر است که بنا به نوع مصرف آن میتواند از 350 وات تا 800 وات وجود داشته باشد که هرچقدر نوع کار صنعتی تر و سنین تر باشد و یا ضخامت موادی که با اره برش میدهید بیشتر باشد بهتر است از اره های با توان بیشتر استفاده کنید و از اره های قوی تر انتخاب کنید ولی برای مصارف خانگی یا استفاده های محدود تر میتوان از اره های چکشی کم توان نیز انتخاب و استفاده نمود
قدرت رفت و برگشت اره عمود بر مستقیما به توان موتور اره مربوط میشود و هرچقدر توان موتر اره بیشتر باشد قدرت تیغه نیز در گیر نکردن و یا برش های ضخیم تر نیز بیشتر میشود و کمتر پیش خواهد آمد که تیغه در بین کار گیر کرده و یا دستگاه از کار بایستد.


گیربکس اره عمود بر
گیربکس اره عمود ها نیز میتواند از موارد مهم در انتخاب اره عمود بر مناسب کار شما باشد که عموما در دو نوع کلی گیربکس فلزی یا نیم تنه فلزی و مدلهای معمولی در بازار وجود دارند که همانطور که میتوان حدس زد اره های عمود بر نیم تنه فلزی و گیربکس فلزی از قدرت بیشتری برخوردار هستند و اره های عمود بری که تنه فلزی یا پوسته گیربکس فلزی ندارند قابلیت کار در زمان طولانی را ندارند و نمیتوان از آنها مانند عمود بر های یا اره چکشی های نیم تنه فلزی و گیربکسی را داشت.
پوسته فلزی و آلومینیومی اره چکشی های نیم تنه فلزی کمک بسیار زیادی در انتقال حرارت ناشی از تغییر جهت گردش موتور به حرکت رفت و برگشتی میکند و این امکان را بوجود می آورد تا بتوان از آنها در زمان های طولانی تر استفاده کرد بدون آن که به دستگاه فشار زیادی وارد شود
کار گیربکس در اره های عمود بر تبدیل حرکت چرخشی موتور به حرکت رفت و برگشتی تیغه است که باعث برش دادن مواد مختلف میشود که مانند ابزارهای های دیگر در این رده مانند اره های افقی بر حرکت چرخشی و گشتاور موتور تبدیل به حرکت رفت و برگشتی میشود. اره های افقی بر نیز دقیقا با همین مکانیزم کار میکنند و حرکت چرخشی موتور را به حرکت رفت و برگشت تبدیل میشود که تبدیل این حرکت توسط گیربکس انجام میشود.
کنترل سرعت در اره چکشی (دیمر)

دیمر یا کنترل سرعت از جمله امکاناتی است که در اره های عمود بر قرار داده میشود تا بتوان با توجه به نوع مواد و متریالی که برای برش مورد استفاده قرار میگیرد بتوان سرعت رفت و برگشت تیغه را تغییر داد و تنظیم کرد.
به عنوان مثال برای برش چوب که در مراحل اولیه ساخت قرار دارد و نیاز به دقت خیلی زیادی نیست میتوان از تیغ های با دندانه های درشت استفاده کرد و سرعت اره را به حداکثر رساند و با سرعت خیلی بالایی چوب را برش داد که حتی در این حالت میتوان چوب های ضخیم را نیز برش داد.
ولی برای برش فلزات، آهن و فولاد ها به دلیل حرارت زیادی که در هنگام برش ایجاد میشود و البته ریز بودن دندانه های تیغ اره فلز بر دور یا سرعت رفت و برگشت تیغ اره را باید کمتر از سرعت برش چوب تنظیم کرد تا حرارت ایجاده شده تیغ اره را نسوزاند و بتوان برش تمیز و دقیقی را روی ورق های آهنی و فلزی ایجاد کرد.
دیمر یا کلید تنطیم دور اره عمود بر این امکان را به کاربر میدهد تا بتواند برای مواد مختلف و یا تیغ اره های مختلف سرعت مورد مورد نیاز را در اره عمود بر تنظیم کند و کار برشکاری را انجام دهد.
لازم به ذکر است که دیمر یا کلید کنترل سرعت متفاوت از کلید گازی است. منظور از کلید گازی کلیدهای خاموش و روشن دستگاه است که با میزان فشاری که روی کلید وارد میشود و به میزانی که کلید فشار داده میشود دور دستگاه یا اره نیز بالا تر رفته و هر چقدر کلید رها شود و فشار کمتری به آن وارد شود دور یا سرعت دستگاه نیز کمتر میشود که این متفاوت از کلید تنظیم سرعت یا همان دیمر است که میتوان با تنظیم روی شماره های مختلف دور دستگاه یا سرعت آن را روی میزان خاصی تنظیم نمود و دستگاه سرعت بیشتری از عدد تنظیم شده نخواهد گرفت و با تغییر شماره ایی که روی دیمر درج شده است میتوان حداکثر دور دستگاه را تنظیم نمود.
حرکت پاندولی در اره عمودبر
در برخی از اره های عمود بر که امکانات بهتری نسبت به مدلهای دیگر دارند یک کلید برای تنظیم حرکت پاندولی روی دستگاه تعبیه شده است که میزان حرکت تیغ اره به جلو و عقب را در هنگام رفت و برگشت تنطیم میکند که به آن حرکت پاندولی یا کلید حرکت پاندولی اره چکشی گفته میشود.
کارکرد حرکت پاندولی در مواقعی است که نیاز به برش با سرعت بالا است که با بالا بردن حرکت پاندولی و بیشتر شدن آن سرعت برش بالاتر رفته و میتوان با سرعت بیشتری برش داد و البته کیفیت برش و پلیسه کردن لبه های کار تاثیرگذار خواهد بود و در مواقعی برای برش چوب با سرعت بالا میتوان از این امکان استفاده کرد ولی همانطور که گفته شد با بالا بردن حرکت پاندولی لبه های چوب لب پر شده و به اصطلاح لاشه میکند.
برای برش آهن و فلزات یا MDF یا چوب هایی که نیاز است برش تمیز و دقیقی داده شود بهتر است حرکت پاندولی را کم کرده و با حداقل حرکت جلو و عقب (پاندول) کار برش را انجام داد.
حرکت پاندولی در اره های عمود بری که از امکانات بیشتری برخوردار هستند قابلیت تنظیم بین یک تا سه حالت را دارند و در مواردی حتی بیشتر از این هم میتوان تنظیم حرکت پاندولی را تنظیم نمود.
نوع تیغ گیر اره عمود بر
از مهمترین قسمت های یک اره چکشی یا اره عمود بر نوع تیغ گیر آن است که در برندهای مختلف و یا مدلهای مختلف یک برند با توجه به مدل و تکنولوژی بکار رفته در اره عمود بر از تیغ گیر های مختلفی استفاده شده که راحتی در تعویض تیغ اره میتواند از مهمترین ویژگی های یک اره عمود بر باشد.
در مدلهای قدیمی تیغ اره توسط پیچ به تیغ گیر متصل میشد و برای تعویض تیغ اره کاربر را به زحمت زیادی می انداخت ولی در مدلهای بعدی سعی شده با ساده ترین مکانیزم ها تیغه اره به اره عمود بر متصل شود و نیازی به آچار یا ابزار خاصی برای تعویض تیغ اره نباشد.
هنگام انتخاب و خرید اره عمود بر به نوع تیغ گیر اره حتما توجه نمایید تا مطمئن شوید در هنگام کار با ساده ترین راه میتوانید تیغ اره را تعویض کنید.
در برخی مدلها توسط کشیدن یک اهرم به طرفین اره میتوان تیغ اره را تعویض نمود و در برخی از مدلها یک شصتی روی دسته اره تعبیه شده که با چرخاندن آن تیغ آزاد شده و با چرخش در خلاف جهت تیغ اره در داخل تیغ گیر محکم میشود و در برخی دیگر از مدلها هنگام قرار گیری تیغ در داخل تیغ گیر باید توسط یک مهره تیغ اره داخل تیغ گیر محکم میشود و بسیاری دیگر از مکانیزم های تیغ گیر که هر شرکتی با توجه به کیفیت و ارگونومی محصولات خود از مدلهای مختلفی از انواع تیغ گیر استفاده میکنند.


برش با زاویه در اره عمود بر
قابلیت برش با زوایای مختلف از دیگر ویژگی های اره های عمود بر است که تقریبا در اکثر مدلهای اره های چکشی وجود دارد ولی ممکن است در برخی از مدلها این ویژگی وجود نداشته باشد که هنگام انتخاب و خرید اره عمود بر با توجه به نوع کاری که قرار است با آن انجام دهید میتوانید به قابلیت برش زاویه دار اره عمود بر توجه نمایید.
نحوه تنظیم زاویه اره عمود به این صورت است که میتوان با تغییر محل کفی اره عمودبر زاویه تیغ اره را نسبت به قطعه کار تغییر داد و قطعه را با زوایای مختلف برش داد که این امکان در مدلهای مختلف و برندهای مختلف به صورت های متنوعی انجام میشود که یا ممکن است توسط آچار آلن صفحه قابل تنظیم زوایه شود و یا با کشیدن اهرم بتوان زاویه کفی اره را تغییر داد یا با مکانیزم های دیگری که هرچقدر این تغییر زاویه راحت تر و البته به صورت محکم تر و مقاوم تر باشد از کارایی بیشتری برخوردار است.
در برخی مدلهای اره عمود بر ها زائده هایی برای تنظیم زاویه های تعیین شده در کفی وجود دارد که میتوان فقط روی همان زوایا کفی را تنظیم نمود و در برخی دیگر کفی در تمام زوایای ممکن قابل تنظیم است.
باید در نظر داشته باشید که برش های اره عمود بر نسبت دیگر اره های موجود در بازار از دقت کمتری برخوردار است و به همین ترتیب برش با زاویه آن نیز از دقت کمتری نسبت به اره فارسی بر یا اره میزی یا حتی اره دیسکی است و صرفا برای مواردی استفاده میشود که نیاز به دقت زیادی ندارند.
قابلیت اتصال به مکنده و جاروبرقی صنعتی
برخی از اره های چکشی که از کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار هستند در کفی خود مجهز به راهگاهی جهت خروج براده های حاصل از برش و یا خاک اره هستند که میتوان آنها را به جاروبرقی های صنعتی متصل کرد تا در هنگام برشکاری کمترین میزان گرد و خاک و خاک اره در محل برش و در محیط کار پراکنده کند و کاربر در محیط سالم تری مشغول به کار می باشد.
این ویژگی در برندهای مختلف و مدلهای مختلف میتواند متفاوت باشد و از مکانیزم های ساده تر و یا پیچیده تری برای رسیدن به بیشترین بازدهی در خروج خاک اره استفاده شود که کمترین میزان پراکندگی گرد و خاک را در محل برشکاری داشته باشد.
دَمش خاک اره از روی خط برش اره عمود بر
اگر تا به حال با اره عمود بر کار کرده باشید قطعا به یک نکته خیلی مهم هنگام برشکاری برخورد کردید که آن پوشیده شدن خط برش با خاک اره است که در مدلهای مختلف این امکان وجود دارد که هوای خروجی موتور که توسط فن های خنک کننده موتور تولید میشوند از طریق راهگاه هایی در جلوی اره هدایت میشود و این امکان را بوجود می آورد تا خاک اره های جمع شده در جلوی تیغ اره که باعث پوشاندن خط برش میشوند از روی خط برش پراکنده شده و باعث دید بهتر کاربر هنگام برشکاری شود.
در مدلهای پیشرفته تر و با امکانات بهتر این امکان وجود دارد تا این دمش روشن با خاموش شود که توسط یک کلید در کنار دستگاه انجام میشود.


گونیا و خط کش اره عمود بر
همانطور که در ابتدا توضیح داده شد اره عمود بر برای برش های دقیق ابزار مناسبی نیست ولی با امکاناتی که میتوان روی آن نصب کرد میتوان تا حد زیادی برشهای دقیق را نیز انجام داد.
از این دست ابزار های جانبی که میتوان روی اره عمود بر استفاده کرد انواع خط کش ها و گونیا های برش های مستقیم و برش های دایره است که در روی کفی اره عمود بر نصب میشود و میتوان با آن برشهای طولی با دقی بیشتر و یا برش های دایره با دقت بیشتر را انجام داد.
اره عمود بر شارژی و اره عمود بر برقی

در سالهای اخیر با پیشرفت فناوری تولید باتری ها لیتیومی و در پی آن تولید ابزارهای شارژی بیش از پیش شده و با کیفیت های بسیار مناسب در بازار موجود هستند که اره عمود بر نیز مانند دیگر ابزارهای شارژی وجود دارد و بنا به نوع استفاده میتوان از اره عمود بر شارژی استفاده کرد
در سالهای آینده ابزارهای شارژی جایگاه خود را به عنوان انتخاب اول خرید ابزار بدست خواهند آورد و حتی امروزه نیز ابزارهای شارژی مورد استفاده بسیاری از صنعتگران است و کاملا از استفاده از ابزارهای شارژی راضی هستند.
تیغ اره های مورد استفاده در اره های عمود بر یا اره چکشی
اره عمود بر شاید تنها اره ایی باشد که بتوان این تنوع گسترده از انواع تیغ اره ها را روی آن نصب کرد و برای هر نوع متریالی تیغ اره خاص آن را استفاده کرد
به عنوان مثال برای برش فلزات از تیغ اره های فلز بر استفاده میکنند که با توجه به سختی و ضخامت فلز مورد نظر میتوان از تیغ اره های دندانه ریز، فلز بر دندانه درشت ، آلومینیوم بر و تیغ اره های فولاد بر با ترتیب خاص و چپ و راست های متفاوت که در دسترس هستند استفاده نمود.
برای برش چوب میتوان از تیغ اره های چوب بر استفاده نمود که تنوع بسیار زیادی در نوع برش دارند که از دندانه های ریز برای برش فوق تمیز و دقیق چوب گرفته تا دندانه های بسیار درشت برای برشهای زبر و خشن و حتی تیغ اره های چوب بر و فلز بر در طول های مختلف نیز وجود دارند که برای برش چوب های ضخیم نیز میتوان از تیغ های بلند استفاده نمود.
برای برش ام دی اف MDF نیز تیغ اره های تخصصی وجود دارند که برای برش تمیز بدون لب پری و بدون پریدگی میتوان از انها استفاده کرد و در مواردی مانند درآوردن جای گاز و سینک و موارد دیگر در کابینت و دکوراسیون های ام دی اف بسیار بسیار کاربرد دارند.
به طور معمول تیغ اره عمود بر به صورت بسته بندی های 5 عددی معروف به تیغ اره کارتی در بازار موجود است و در مواردی در فروشگاه های محلی به صورت تک عددی نیز به فروش میرسد و در بازار در بسته های 50 عدد یا 25 عددی هم وجود دارند.
امکانات ویژه در اره های عمود بر
برخی ویژگی ها وجود دارند که در اره های عمود بر در برندهای مختلف قرار داده شده است و ممکن است در کارایی و کاربرد اره تاثیر زیادی داشته باشند که از این جمله میتوان به نور لیزر برای تعیین محل خط برش روی قطعه کار اشاره کرد که در برخی از برندها خط برش توسط نور لیزر مشخص میشود.


طلق جلوگیری از پرتاب تراشه و پاشش خاک اره نیز از دیگر امکاناتی است که اکثر شرکت های تولید کننده بر روی اره های عمود بر قرار میدهند که میتواند از پرتاب شدن تراشه چوب یا فلز به سمت چشم کاربر جلوگیری کند


ایمنی در استفاده از اره عمود بر
برای استفاده از اره عمود بر به این نکات توجه نمایید
1- هیچگاه به هیچ عنوان تا زمانی که تیغ اره از حرکت نایستاده است اره را از روی قطعه کار برندارید و صبر کنید تا کاملا تیغ اره از حرکت بایستد بعد اره را از روی کار بردارید
2- حتما مطمئن شوید تیغ اره در جای خود محکم شده است و به درستی در تیغ گیر اره محکم شده است
3- در هنگام برشکاری حتما و حتما کفی اره عمود بر را به طور کامل روی صفحه کار بچسبانید و برش را انجام دهید
4- همیشه از عینک ایمنی هنگام برشکاری استفاده نمایید تا چشمان خود را در مقابل ورود لاشه و براده های چوب و فلز محافظت نمایید
5- تیغ اره عمود بر از پشت کار بیرون می آید به همین دلیل ممکن است چون شما تیغ اره را مشاهده نمیکنید توجهی به آن نداشته و به همین دلیل دست یا بدن خود را در معرض برخورد تیغ اره قرار دهید
6- در هنگام برشکاری به هیچ عنوان دست خود را در کنار محل برش قرار ندهید
7- کابل برق اره را از محل برش دور نگه دارید

بیشتر بخوانید: معرفی مغار منبت کاری مورد نیاز برای شروع منبت کاری


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آشنایی با دستگاه خراطی
یک شنبه 9 آبان 1400 ساعت 14:55 | بازدید : 161 | نوشته ‌شده به دست موازنده | ( نظرات )

تا حالا طرح خاصی رو روی چوب اجرا کردی؟ با هنر خراطی روی چوب آشنایی؟ میدونی برای اجرای طرح خراطی روی چوب به چه ابزار آلات و دستگاه‌هایی نیازه؟ خراطی یکی از هنرهای مربوط به صنعت چوبه که کارهای زیبا و خاصی رو میشه روی چوب اجرا کرد. برای همین باید بدونی از چه ابزار آلات و وسایلی استفاده کنی تا حین کار دچار مشکل نشی. خراطی از جمله هنرهاییه که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده، زیرا سازه یا وسیله چوبی رو لوکس، شیک و زیبا می‌کنه و قرار دادن اونا تو دکوراسیون داخلی می‌تونه زیبایی محیط رو چند برابر کنه. ادامه مطلب باهام همراه باش تا بیشتر هنر خراطی و وسایلی که براش نیازه آشنات کنم.

ابزار آلات مورد نیاز هنر خراطی روی چوب
همونطور که گفتیم، هنر خراطی از جمله هنرهاییه که به تراشیدن، جدا کردن پوست چوب، متقارن شدن چوب و غیره میشه پرداخت. در هنر خراطی پایه کار چوبه، پس با انتخاب چوب مناسب برای طرح مورد نظرت می‌تونی به راحتی و با کیفیت بالایی طرح رو روی کار اجرا کنی. از طرفی، به دلیل اینکه تو هنر خراطی برای اجرای طرح روی چوب از مغار استفاده میشه، حتما باید چوبی با دوام و مستحکم در نظر بگیری؛ زیرا چوب باید در مقابل ضرباتی که با چکش به مغار وارد میشه تا روی چوب کنده کاری انجام بده، مقاوم باشه. هنر خراطی در کار نجاری برای ساخت سازه‌هایی مثل مبلمان، سرویس خواب، وسایل دکوری، ظروف چوبی و موارد مشابه دیگر در نظر گرفته میشه. از این رو چوب‌های سختی مثل چوب‌ زبان گنجشک یا ون، راش، گردوی آمریکایی، کهور، بلسان، چنار گزینه‌های مناسبی برای این کارن. پس از انتخاب چوب مناسب حالا نوبت به ابزار آلات ضروری و لازم برای خراطی روی چوب میشه که شامل دستگاه خراطی، مغار خراطی، چکش لاستیکی، گیره هستن. با در نظر داشتن این وسایل کار رو سریع‌ترو بدون نقص انجام خواهی داد.
دستگاه خراطی
دستگاه‌ خراطی به دو دسته چند سرعت و تک سرعت تقسیم میشه؛ دستگاه چند سرعت، سرعت‌های متفاوتی داره و با تغییر وضعیت کلید می‌تونی سرعت اونو طبق نیاز در ساخت سازه تغییر بدی. اما دستگاه تک سرعت خراطی برای تغییر سرعت باید جای تسمه رو روی فولی پله‌ای عوض کنی. سرعت این دستگاه بستگی به قطر فولی اون داره، اگر قطرش بزرگ‌ و لنگه کوچک باشه، در این صورت سرعت دستگاه افزایش پیدا میکنه. از این ماشین برای تراش و فرم دادن چوب‌ها استفاده میشه. به این نکته توجه داشته باش که قطعات با کمک ماشین خراطی و کپی تراش به شکل و فرم دلخواه کاربر در میان. بنابراین میتونن برای ساخت محصولات تزیینی و غیر تزیینی مثل نرده‌ها، پایه آباژور، گهواره و سرویس خواب، دستگیره‌های چوبی و غیره ازش استفاده کنن. چوب‌هایی که در دستگاه خراطی و کپی تراش قرار می‌گیرن به شکل دورانی تراش داده میشن و به فرم دلخواه درمیان. همچنین با این دستگاه می‌تونی حرکت دورانی روی قطعه چوب انجام بدی و بتونی به راحتی با استفاده از مغارهای مخصوص خراطی هر نوع طرح و شکلی را بر روی چوب دوران ایجاد کنی. بنابراین ماشین خراطی رو میشه دستگاهی برای گرد کردن قطعات چوبی در نظر گرفت. چوب‌هایی که در دستگاه خراطی قرار می‌گیرن به شکل دورانی تراش داده میشن.

ماشین خراطی ساده از انواع ماشین‌های خراطیه که جای کمی رو تو هر محیطی اشغال می‌کنه. از دستگاه رو می‌تونی به صورت پایه دار یا رومیزی تهیه کنی، پس نسبت به کارایی که ازش انتظار داری هر کدومو می‌تونی انتخاب ‌کنی. و با توجه به اینکه فضای کمی اشغال می‌کنه جهت کارگاه‌های کوچک نجاری ابزار مناسبیه. ماشین خراطی ساده ابزار مناسبی برای ساخت قندان، کاسه، بشقاب، قطعات اسباب بازی و به طور کلی کارهای ظریف و سبکه.
ماشین کپی تراش در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید شده که میشه باهاش سطح خارجی چوب رو تراشید یا قسمت داخلی قطعه رو تراش داد. با دستگاه کپی تراش دستی باید قطعه‌ای رو به عنوان مدل و الگو روی دستگاه نصب کنی و با تیغه به صورت دستی بتراشی. سپس دستگاه، خودش از روی مدلی که ایجاد شده، کپی می‌کند. در کپی تراش اتوماتیک یک نمونه چوب خراطی شده به دستگاه بسته میشه و ماشین به طور خودکار از روی قطعه میتونه چند کپی بزنه.


مغار خراطی
از اونجایی که مغار از ابزارهای مهم در هنر خراطی و ساخت وسایل چوبیه، در انواع مختلفی تولید شدن که نسبت به کاربردشون میشه تو کار ازشون استفاده کرد. تیغه‌های مغار خراطی نسبت به مغارهای منبت کاری ضخیم‌ترن و از دوام و استحکام بالاتری هم برخوردارن تا در برابر ضربات چکش مقاوم باشن. خراطان برای کار روی چوب از مغارهای مختلفی استفاده می‌کنن که باید تنوع بالایی داشته باشن تا حین کار دچار مشکل نشن و بتونن تو سریع‌ترین زمان کار شون رو به انجام برسونن. از این رو ست مغار خراطی و تنوع بالای اونا در یک پک، مقرون به صرفه و کاربردی‌تره. تو ست مغار می‌تونی انواع اونارو رو در ابعاد و مدل‌های مختلف مثل تخت، گلویی، شفره، قاشقی و غیره داشته باشی.


چکش پلاستیکی
با توجه به اینکه برای خراطی روی چوب ابزارهای خاصی مورد نیازه تا کار برجستگی یا فرورفتگی طرح روی چوب اعمال بشه؛ باید از طریق یک چکش ضربه‌هایی رو به ابزارها وارد کنی تا بتونی به عمق مورد نظر از طرح روی چوب برسی. چکش پلاستیکی برای ضربه زدن به دسته ابزارهایی مثل مغار خراطی و چاقو استفاده میشه.

گیره
برای حکاکی و تراشیدن قطعات چوبی مختلف باید از یک نگهدارنده چوب استفاده کنی تا از طریق اون تسلط بیشتری روی کار داشته باشی. با استفاده از گیره‌های مخصوص نگهداری چوب در هنر خراطی می‌تونی این کارو انجام بدی. گیره‌ها در سایزهای مختلف کوچک و بزرگ تولید شده که نسبت به اندازه قطعه چوبی می‌تونی انتخابشون کنی.

بیشتر بخوانید: اره عمود بر چیست؟! راهنمای خرید اره چکشی یا اره عمود بر


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0