منظور از ابزار ارگونومیک چیست؟
سازوکار


عضو شوید


براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اقای موازی و آدرس mrparralel.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 24
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 12
:: بازدید ماه : 29
:: بازدید سال : 168
:: بازدید کلی : 3377

RSS

Powered By
loxblog.Com

آموزشی

منظور از ابزار ارگونومیک چیست؟
شنبه 18 دی 1400 ساعت 11:46 | بازدید : 90 | نوشته ‌شده به دست موازنده | ( نظرات )

ابزار آلات ارگونومیک چه ویژگی‌هایی دارند؟
حتما کلمه ارگونومیک به گوشتان آشناست و بارها آنها را شنیده اید اما مفهوم و معنای آن را به طور دقیق نمی دانید. در این نوشته قصد داریم در رابطه با ابزار ارگونومیک و مزیت های استفاده از آن برایتان مطالبی را ارائه نماییم بدین منظور ابتدا باید بگوییم که ارگونومی که یک کلمه یونانی است دو قسمت دارد یکی ارگو به معنای کار و نومی به معنای قوانین است. همان طور که می دانید استفاده نادرست و غیر اصولی از ابزارآلات، سبب ایجاد مشکلات جسمانی می گردد و همین موضوع دلیلی است برای کاهش بهره وری و کارآمدی. اما با پیروی از اصول ارگونومی در طراحی و ساختن یک محصول، کمک می کند تا طراحی آن به گونه ای باشد که مشکلی از قبیل دردهای عضلانی، خستگی بدن و … برای کاربر در حین انجام کار پیش نیاید. در واقع ارگونومی تعیین می کند که طراحی یک محصول به چه صورت انجام شود و از آن به چه صورت استفاده شود. این موضوع به این دلیل حائز اهمیت است که در صورت استفاده از ابزارهای ساخته شده با اصول ارگونومی، تلاش کمتری برای استفاده از آنها، نیاز خواهید داشت و در پایان روز کاری، احساس می کنید که می توان ۸ ساعت دیگر کار کرد. امروزه تولیدکنندگان ابزارهای برقی و … بیش از هر زمان دیگری، به فکر تولید چنین محصولاتی هستند. درست است که اینها قیمت بالاتری دارند اما واقعا ارزشش را دارد آسیبی به امنیت و سلامت فرد وارد نشود.


مزیت طراحی ارگونومیک ابزار چیست؟
کسی که صاحب شرکت ساخت و ساز است، هزینه خرید ابزار با کیفیت و آموزش پرسنل، بسیار کمتر از هزینه سلامت کارکنان است. از سوی دیگر برای یک کارگر سلامتی و تندرستی بسیار با ارزش تر است و هرگز دوست ندارد از کار افتاده شود یا دردهایی نظیر درد ستون فقزات، درد مچ دست و زانو و … تجربه کند و بر عملکردش تاثیر منفی داشته باشد. پس اهمیت و مزیت طراحی ابزار ارگونومیک مشخص و معین است.

اصول و استانداردهای ارگونومیکی در طراحی ابزار
در این بخش ویژگی ها و فاکتورهایی که یک محصول ارکونومیک می بایست داشته باشد، بررسی شده است با ما همراه باشید تا این موارد را بررسی نماییم. اما علاوه بر مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، چگونگی استفاده از ابزارآلات نیز مهم است به طوری که طوری در دست قرار گیرند که کمترین فشار به بدن وارد شود.

وزن: مهمترین فاکتور بخصوص در طراحی ابزارهای دستی به شمار می رود. در طراحی باید به استفاده از یک دست یا دو دست و زمان نگه داری آن در دست توجه شود. و می بایست به صورتی باشد که وزن ان از تعادل خارج نشود.

متریال ساخت: موادی که استفاده می شود باید مرغوب باشد به طوری که ضد حساسیت، ضد لغزش، نارسانا و در مورد لوازم دستی باید دسته ای با روکشی در نظر گرفته شود که ضد تعرق، ضد لغزش و مقاوم به حرارت باشد.

شکل ظاهری: دستگاه طراحی شده می بایست طوری باشد که سبب خم شدن دست کاربر نشود. بدین منظور در صورتی که نیروی واردشده در یک خط مستقیم باشد، ابزارهاییدسته تفنگی گزینه مناسبی هستند و در صورتی که نیرو به صورت عمودی وارد گردد، دسته مستقیم گزینه ایده آل است.

فاصله بین کلیدها: طراحی کلید ها بر روی محصول نه با فاصله کم طراحی شود که کاربر دچار اشتباه شود و برایش خطر آفرین باشد و نه بیش از حد فاصله داشته باشند که دچار مشکل شود.

طول دسته: طول دسته نیز در طراحی بسیار مهم است. دسته نه کوتاه باید باشد و نه خیلی بلند. چرا که دسته خیلی کوتاه سبب وارد شدن فشار به کف دست می گردد. پس طول بهتر است حداقل ۱۰٫۲ و حداکثر ۱۴ سانتیمتر باشد.

قطر دسته: آیتم مهم دیگر قطر دسته است که استانداری که برای آن در نظر گرفته شده حداقل۳و حداکثر ۴.۶ سانتیمتر باید باشد. برای محصولات کوچک، این میزان بهتر است بین ۰٫۸ تا ۱٫۳ سانتیمتر در نظر گرفته شود.

فاصله دو دسته: موردی دیگری که در برخی از ابزارها نظیر انبرها مهم است، فاصله دو دسته است. ۷٫۶سانتیمتر بهترین فاصله ممکن بین دو دسته است. حداقل ۵٫۱ و حداکثر ۱۰ سانتیمتر.

ضد لرزش: کمترین میزان لرزش می بایست برای ابزارآلات برقی و … در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: موتور براشلس چیست؟




|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: